ÜGYFÉLSZOLGÁLAT
+36 52 531 513
FVV 1200

Ez a jármű ismerős lehet Miskolc, Szeged és Budapest utazóközönségének is. Nem véletlenül. A budapesti FVV 1963 és 1965 között gyártotta a típust, majd a tervek alapján Szeged és Miskolc közlekedési vállalatai részére a DKV építette ezeket a járműveket. A budapesti járművek felújítását is Debrecenben végezték.

A Fővárosi Villamosvasút nevének rövidítéséből az FVV csuklós elnevezés.

A járműre elterjedt szakmai közökben a "bengáli" becenév is, melynek nem ismert a magyarázata.

Az FVV 1200-as típusból (mely budapesten a járművek pályaszámának alkotóeleme  is volt) 21 üzembehelyezés történt Debrecenben. A 200-as pályaszámú járművek 3 ajtósak voltak, melyek a jármű menetirány szerinti jobb oldalán helyezkedtek el. Vezetőállás csak az egyik végükön volt, ezért a váltónál való visszafordulást nem lehetett megoldani. A 300-as pályaszámú járművek már rendelkeztek vezetőállással mindkét végükön, de 5 db ajtajuk szintén csak az egyik oldalon helyezkedett el.
Mindkét sorozat darabjait elbontották, jelenleg csak a 400-as pályaszámúak közlekednek, melyek mindkét végén van vezetőállás és mindkét oldalukon 3 db vagy 5 db ajtó található.

üzembeállításpályaszámmegjegyzés
1970.10.27. 483 eladva
1972.07.11. 484  
1975.09.30. 486  
1977.12.12. 488 eladva
1978.02.14. 489  
*1983.09.18. 490  
*1983.08.24. 491  
*1984.04.10. 492 eladva a BKV-nak

*A 490,491,492 pályaszámú járműveket a BKV-tól vásárolta a DKV. Budapesten 1963.06.10-én álltak forgalomba. Szerkezetileg a Debrecenben gyártott villamosoktól némileg eltérnek, ez főleg az értéknövelő felújítások során jelent nehézségeket.

A jelenleg futó 8 db járműből 6 db (485-492 pályaszámúak) 10 ajtós, kettő pedig csak 6 ajtóval rendelkezik.

 

Technikai adatok (10 ajtós kocsi)
Ülőhelyek száma 28
Állóhelyek száma 5 fő/m2 127
Összes férőhely 155
Megengedett legnagyobb sebesség 40 km/h
Maximális sebesség kb. 45 km/h
Méret- és tömeg adatok
Önsúlya 24 050 kg üzemkész állapotban
Teljes hossz 22 630 mm
Kocsiszekrény hossza (ütközők nélkül) 21 570 mm
Szélesség 2 290 mm
Magasság (lehúzott áramszedőig) 3 840 mm
Járműmagasság áramszedő nélkül 3 070 mm
Nyomtáv 1 435 mm
Ajtó szélessége 1 240 mm
Szabad ajtó szélessége 1 200 mm
Padlómagasság 880 mm
Ajtók száma 10 db
Tengelyek száma 4 db
Csuklópontok távolsága 4 410 mm
Tengelyek távolsága 3 800 mm
Legkisebb járható ívsugár 20 m
Kerékátmérő (új állapotban) 780 mm
Elektromos rendszerek feszültsége
Hajtásrendszer 600 V+20%,-30%
Segédüzemi rendszer 24 V
Motor
Típusa TR 4,5/14 A
Feszültsége 600 V
Teljesítménye 58,9 kW
Motorok száma 2 db
Fogaskerék áttétel 1 : 3,9

További technikai jellemzők

A csuklós motorkocsi két motoros járműrészből és a belső járművégekre helyezett függesztett járműrészből áll, amelyek megfelelő csuklószerkezettel kapcsolódnak egymáshoz. A gyors utascsere érdekében járműoldalanként 5 db 2 szárnyú ráncajtót építettek be, amelyek levegős működtetésűek. A vezetőhelyek az utastértől paraván fallal vannak leválasztva.
A motorkocsi 2+2 tengelyű, amelyek közül a két belső tengelyt marokcsapágyas motor hajtja, a külső tengelyek szabadonfutók, amelyekre a fékezés céljából dobféket szereltek fel.
A csuklós motorkocsin egy asszimetrikusan elhelyezett ollós áramszedő került felszerelésre.
A vontató motorok menet- és fékkapcsolása mindkét vezetőállásban sokfokozatú közvetlen kapcsolású (bütykös, Cs 37) menetkapcsolóval végezhető.

A csuklós motorkocsi üzemi fékje: villamos ellenállásfék amely a hajtott tengelyeket a motorok segítségével, a szabadonfutó tengelyeket pedig azok dobfékjére ható mágneses fékhengerekkel (solenoid) fékezi.
A motorkocsi rögzítőfékje forgattyús kézifék (Ackley fék), amely a dobfékre hat.
A csuklós motorkocsi forgalmi viszonyok között történő rögzítésére a villamos ellenállásfék utolsó fokozatán automatikusan működő levegős rögzítőfék szolgál.
Kiegészítő fék a 4 db sínfék, amely hálózati táplálású, a vezetőhelyen, illetve utastérben elhelyezett sínfékfogantyúval lehet működésbe hozni és lehetővé teszi vezetőhely-csere esetén a motorkocsi rögzítését. A sűrített levegős berendezések táplálását motoros hajtású légsűrítő biztosítja. A pályavilágító, vezérlő, hangosító berendezések áramellátása 24V-os akkumulátortelepről történik, amelynek töltésére statikus átalakító DC600/DC24V szolgál. Az utastér megvilágítása hálózati árammal történik.

A DKV Zrt. ügyfélszolgálati feladatait a DV PARKING Kft. látja el